Ratta ajaluguMatka- ja sportrattad

Matka- ja sportrattad

Kui läänemaailmas muutusid käigud jalgrataste juures tavaliseks sageli juba 1930.-40. aastatel, siis N.Liidus valmistas käikudega jalgrattaid vaid üksainus, Harkovi tehas. Tagarummu sisest (planetaar)käigukasti N.Liidus (erinevalt lääneriikidest) ei toodetud ega kasutatud, käiguvahetus toimus ketiga. Alates 1950ndate teistest poolest oli tüüpiline kolme käigu olemasolu, hiljem ilmus neid tasapisi juurde.

Käikudega jalgratastest kasvas 1970-80ndateks aastateks välja kaks põhimudelit – tavalistel teedel sõitmiseks mõeldud matkarattad Turist ja Sputnik ning siledatel maanteedel jalgrattaspordiks ettenähtud peente kummidega Start Šosse. Turist oli tavalisest rattast ligi poolteist-kaks korda kallim (makstes ligikaudu keskmise kuupalga), Start Šossee veelgi kallim (makstes kõvasti üle keskmise kuupalga).

Kui Läänes oli 1980ndateks aastateks juba valdav enamik jalgrattaid käikudega, siis N.Liidus oli nende osakaal maksimaalselt vaid 10%, kui sedagi.