Ratta ajaluguJooksuratas

Jooksuratas ja muud varajased rattad

Enne 1880.-90. aastaid oli jalgratas reeglina tsirkuse- ja meelelahutusese, mida  igapäevase transpordivahendina ei kasutatud.

Kellelt ja millisest ajastust  pärineb jalgratta kui  tasakaalu hoidmisel põhineva kaherattalise sõiduki algne idee, on raske öelda, sest jalgratta loomiseks praegusel kujul kasutati koos mitut teravmeelset leiutist. Üks olulisemaid algideid näib siiski olevat esiratta pööratavaks tegemine ning käsipuuga (leistangiga) varustamine, mis võimaldas kaherattalise sõidukiga tasakaalu hoides sõites püsti jääda.

Üldiselt loetakse jalgratta eellase loojaks seda ideed rakendanud sakslast Karl Draisi (1785-1851), kes ehitas millalgi enne 1810. aastatel endale jooksuratta (saksa k. Laufmaschine). See oli valmistatud puidust (sh rattad) ning keskosas asus sadul, kust ulatas parajasti maast jalgadega hoogu andma ning hoo andmise vaheajal sai leistangist tasakaalu hoides kahel rattal püsti püsida. Esimese pikema ürikutes kajastatud sõidu tegi ta oma jooksurattaga Mannheimi lähedal 12. juunil 1817.

Draisi eeskujul valmistasid poole sajandi vältel sarnaseid jooksurattaid paljud tegijad mitmetes variatsioonides üle kogu maailma.

illustratsioon