RattadRootsi rattadMeestejalgratas Hermes 1939.a.

Meesterahva jalgratas Hermes 1939.a.

illustratsioonRatas on valmistatud 1939. aastal Rootsis Uppsalas asunud Nyman'i kontserni Hermese rattatehases. Raaminumbriks (keskjooksu all) on 1217982.

Tegu on 1930ndate aastate lõpu osaliselt ebatüüpilise Rootsi meesterahvarattaga. Ebatüüpilise seetõttu, et ratas on teatud segu Rootsi siseturu ja eksportrattast. Sel ajal olid enamik Rootsi siseturu rattaid värvitud velgede/porilaudadega ning heledates üldtoonides, samal ajal kui eksportrataste enamik olid musta raamiga ning kroomitud velgede/porilaudadega. Samuti olid siseturu ratastel traatääristega rehvid, Eestisse eksporditud rattad aga rantääristega rehvidega. See ratas on aga Rootsi siseturu värviskeemis, kuid rantääristega rehvidega. Ratta teeb haruldaseks värvi tüüp- kasutatud on sinakasrohekat pärlmuttervärvi (kaasaja terminites - metallikvärvi), mis oli tollal suur haruldus. "Tõsiteaduslikud" ülevaated väidavad, et metallikvärvi hakati (laiemalt?) kasutama alles 1950-60ndatel aastatel, see ratas on valmistatud aga 1939. aastal!

Rootsi siseturu ratta värviskeemile tüüpiliselt on ratas kaunistatud laiade mustade ja kitsaste kuldsete triipudega. Tagaporilaua tagumine osa on valge. Esiosa tiivakujulised figuraal-välismuhvid on mustad. Sadul on pehme kattega ja ühekordsete vedrudega. Rattal on rootsilikult ketikaitse (Saksa ja Eesti meesterahvaratastel tollal ketikaitse reeglina puudus) ning ketina on kasutatud tavalisest laiemat ketti. Pedaalikummid on kaheosalised. Tagarattal on Sakasmaalt imporditud Torpedo-tüüpi vabajooks.

Teada on ratta varasem omandusajalugu. Ratas on ostetud 1939. aastal Rakvere pangaametniku Leonhard Kuivkaevu poolt. Hiljem, 1947-78 oli ratas kasutamata, mistõttu ratas säilis peaaegu ideaalses seisus - nii värvkate, kroom kui ka värvikaunistused on kõik algsed, neid on vaid puhastatud ja poleeritud, samuti on algsed valdav enamik pisidetaile (helkur, kett jms).

illustratsioonSamas ei olnud ratas 2008. aastal, mil ta minu omandusse jõudis, säilinud enam täielikult komplektsena. Vahepealsetel kümnenditel oli kaduma läinud pakiraam, tööriistakott, pump koos kinnitustega ning kell. Vahetatud olid rehvid-lohvid ning raamile oli lisatud hulk valgeid ja punaseid helkurkaunistusi. Kaduma oli läinud ka algne sadul - rattal oli peab erinevatest osadest kokkukombineeritud sadul, kus Rootsi päritolu metallosale oli peale pandud Saksa reparatsioonijalgratta sadulanahk.

Ratta restaureerimistööd toimusid peamiselt 2011.a. suvel. Need seisid järgnevas:

  • Rattale sai peale pandud tüüpiline Rootsi ratta pakiraam, mis sai restaureerituna värvitud ratta algses, pärlmuttervärvi toonis. Kuna rattal oli algsena säilinud tagaporilaua ülemine kinnituskruvi koos pakiraami kinnitamise aasaga, siis see lubab eeldada, er rattal algselt pakiraam siiski küljes oli.
  • Rattale sai peale pandud algsele lähedane sadul. See sai kokku ehitatud mitme erineva sadula detailidest - ühelt kinnitustoru, teiselt enamik metallosi, kolmandalt pehme kattenahk jms. Sadula metallosad sai kroomitud.
  • Rattale sai peale pandud 1930ndate aastate lõpu Rootsi rattale tüüpiline tööriistakott.
  • Rattale sai peale pandud 1930ndate aastate lõpu Rootsi rattale tüüpiline kell.
  • Rattale sai peale pandud 1930ndate aastate lõpu Rootsi rattale tüüpiline pump koos pumbaklambritega. Pumba osad said kroomitud.
  • Rattale said alla pandud algsele lähedased rehvid koos ketiga ventiilidega.
  • Rattale sai külge monteeritud 1939.a. numbrimärk (mille värvkate sai uuendatud).

Ülejäänud tööd seisnesid peamiselt täielikus lahtivõtmises, puhastamises, poleerimises ning kokkumonteerimises-õlitamises.