RattadInglise rattadMeestejalgratas Excelsior 1926.a.

Meesterahva jalgratas Excelsior, 1926.a.

Valdo Prausti vanajalgrataste erakogust.

Ratas on tõenäoliselt valmistatud Eestis Inglise päritolu detailidest ning seda on müüdud siinses kaubandusvõrgus Excelsiori nime all kui Inglise ratast. Tollal oli niisugune käitumisviis suhteliselt tavaline ning välismaise päritolu rõhutamine müüs rohkem kui kodumaine toodang.  Kodumaisele päritolule viitab väike raaminumber 5196 ning üsna lohakalt värvitud E-tähega silt ratta ees.

illustratsioon
Ratas on tüüpiline esindaja 1920.-30. aastate vahetuse paiku Eestis levinud meesterahvaratastest.

Rattal on ajastule kõrge meesterahvaraam, topeltvedrudega sadul (tollal üsna uudne, sest varem olid levinud ühekordsed vedrud) ning ajastule omased rantäärisega rehvid 28" velgedel. Muuseas on juba tollal kasutatud keskelt soonega nn Westwood (Wedgewood) veljetüüpi- Vabajooksuks on Birminghamis valmistatud Perry, mis kujutab endast Inglise koopiat tuntud Saksa Torpedo vabajooksust. Muuseas on tagarattal inglaslikult 40 kodarat ja esirattal 32 (Saksa ja Rootsi ratastel oli tollal tüüpiliselt 36 kodarat). Esirattal on olnud inglaslik veljele toimiv kangiga pidur. Ka leistang on eht-inglaslikult kinnitatud mitte koonuse-tikkpoldiga, vaid poldiga pingutatava klambriga. Ka kaks püstist ava lambiklambril on ehtinglaslikud. Samas on keskjooksu koonus fikseeritud mitte alakiiludega, nagu inglastele tüüpiline, vaid siiski ringikujulise kontramutriga. Kaheosaliste kummidega pedaalid pärinevad firmalt Phillips.

Ratta must raam on kaunistatud kitsaste siniste ja kollaste triipudega. Firmamärgi asemel on raami ette lihtsas tehnikas maalitud E-täht, mis selgelt eristub oma robustsusega ülejäänud kaunistustest.

Nikeldatud porilauad-veljed on kaunistatud ajastule omaselt laia rohelise triibuga, mida ääristavad kitsad kuldsed triibud. Pakiraam on lisaseade, mis näib olevat sellele rattale monteeritud juba enne sõda.

Oma eelneva elu on ratas sõitnud Tallinnas. Ratas on säilinud oma vanuse kohta väga ideaalses seisus - peaaegu täies mahus on peal algne nikkel (siis veel kroomi ei kasutatud) ning värvkate koos arvukate värvikaunistustega. Siiski on saanud 2002.a. toimunud restaureerimistööde käigus uuesti nikeldada leistang ning teha väikesi värvkatte ja värvikaunistuste parandusi. Rattal on muide all ka algsed, 1926. aastal valmistatud rantäärisega rehvid, mis on valmistatud John Bull'i tehases Inglismaal, mis kannatavad senini sõita.

Hetkel on ratta täiskomplektsusest puudu esiveljele toimiv inglaslik pidur koos hoobade-kangidega, olemas on vaid aasad leistangil selle kinnitamiseks. Selle monteerimist on mõnevõrra takistanud ratta pidev paiknemine mitmesugustel näitustel ja väljapanekutel.

illustratsioonTäpselt sama tüüpi (sama partii?) ratas näib olevat allärgneval vanal fotol vasakpoolne - vaid sadul on sellel teistsugune.