RattadInglise rattad Naistejalgratas Phillips Supreme, 1939.a.

Naisterahva jalgratas Phillips Supreme, 1939.a.

Valdo Prausti vanajalgrataste erakogust.

Valmistatud Phillipsi rattatehases Birminghamis Inglismaal 1939. aastal. Raaminumber F34484.  Inglaslikult sisaldab raaminumber esitähte.

illustratsioon

Ratas on saadud haruldaselt heas algses säilivuses - originaalvärv, originaalkroom, kaunistused, rehvid jm detailid - kuna ta on seisnud aastakümneid kasutamata ja peidetuna kuivas ruumis.

Eesti vaates on haruldased ratta pidurid - kasutatud ei ole inglise ratastele tüüpilisi velgedele mõjuvaid pidureid, vaid leistangil olevatelt heeblitelt on pidurid toodud kangidega rummude sisse. Tõenäoliselt oli sellise omapärase koosluse põhjuseks asjaolu, et siinsetel, sageli märgadel ja poristel teedel polnud veljepidurid eriti populaarsed ning tehas valmistas spetsiaalselt siinsetele oludele sobiva ratta. Paraku pole seda oletust võimalik kontrollida, sest kogu tehase arhiiv hävis Teise maailmasõja ajal.  Kuna ka tagapidur on välja toodud leistangile, on tagaratta vabajooks on lahendatud "tirriga".

Ehtinglaslikult on naisretahvaratta raami alumine toru sirge, ülemine aga kaarjas. Rattal on ees inglise ratastele tüüpiline vesipeldi-tehnikas esimärk, mis kordub sarnasena ka raami püsttorul ning tagaporilaual. Rattal on Lycette's sadul ning keskelt süvendiga Westwood (Wedgewood) tüüpi veljed, mis on mõeldud rantäärisega rehvidele. Siinse turu eripärasid arvestades on nii  veljed kui ka porilauad kroomitud (Inglismaal need tavaliselt värviti) ning nende keskosa kaunistab lai must triip, millel servades on kitsamad kuldsed triibud. Tõenäoliselt on nii velgede kujundus kui ka rehvi tüüp valitud tehases spetsiaalselt Eesti turu soove arvestades - Inglismaal kasutati tollal eranditult juba traatäärisega rehve. Rattal on all algsed, John Bulli tehases Leicesteris valmistatud rehvid.

Hoolimata väga heast säilivusest on ratast 2009 osaliselt restaureeritud. Üksikud roostetäpid on reutrarliseeritud, siin-seal (eriti ketikaitse juures) on tehtud mõningaid  värviparandusi.  Väikeste kriipimisjälgedega (saadud tõen. ratta kasutamisest aastail 1939-41) säilinud emebleemid on jäetud algsesse seisu. Reataureerimisel sai rattale  külge monteeritud ka ajastuhõngulised kleidivõrgud ning 1939. aasta Eesti numbrimärk.

Phillips jõudis oma ratastega Eesti turule 1938. aastal. Enamik siin toona müüdud selle firma rattaid olid  Perry vabajooksuga ning inglaslikult traditsioonilise veljele mõjuva esipiduriga. Käesolev 1939. aasta ratas leistangilt käitavate rummusiseste piduritega on Eesti vaates veidi haruldasem mudel.